نشست خبری حضوری-مجازی رویداد آب مشهد ۱۳۹۹ /خبرگزاری ایرنا

سیدمحمدمهدی نوربخش روز شنبه در پیش نشست حضوری – مجازی رویداد آب مشهد افزود: باز طراحی بخش آب کشور با توجه به حوزه‌های آبریز به تازگی مورد تصویب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله این رویکردها ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی است، همچنین بازنگری در قانون توزیع عادلانه آب نیز به فراخوان گذاشته شده تا با مشارکت دانشگاه‌ها به سرانجام برسد.

مدیر کل آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو گفت: همچنین فرصت مطالعاتی برای استادان دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده تا در شرکت‌های وابسته به صنعت آب کشور حضور یابند و با چالش‌های این حوزه بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که رساله و پایان نامه خود را در حوزه مسائل و موضوعات این صنعت انتخاب کنند، امکان انعقاد قرارداد با بخش صنعت را دارند تا پایان نامه‌ها با حضور مشاورانی از دانشگاه و صنعت به پایان برسد.

نوربخش ادامه داد: کارخانه نوآوری آب و آبفا در حال ایجاد است تا امکان برسی چالش‌های این صنعت با استفاده از ظرفیت اجتماعی برای حل مسائل پیش روی صنعت آب با شکل گیری شبکه متخصصان کشور و متخصصان دانشگاهی وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی رویداد آب مشهد نیز گفت: برگزاری این رویدادها به دنبال بررسی زیست بوم آینده این منطقه و کشور است زیرا رودخانه‌های موجود بیشتر فصلی و کم آب هستند و اگر این مشکلات بررسی نشوند آینده مناسبی را در پیش نخواهیم داشت.

دکتر کامران داوری افزود: دانشگاه‌ها با رویکرد علمی به موضوعات می نگرند و با نگاه جدید که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است، در مسیر فناوری گام بزرگی برداشته شده تا با هماهنگی بین صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی امکان ارتباط مناسب برای برسی موضوع کم آبی و استفاده از آب‌های شور فراهم گردد.

وی ادامه داد: باید به جایگاهی برسیم که به جای آنکه استفاده کننده از دستاوردهای علمی کشورهای دیگر باشیم آنها از دستاورد علمی ما بهره برداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نشست‌های گذشته دستاوردهای بسیار خوب داشت ولی از سوی نهادهای اجرایی مورد استقبال قرار نگرفت لذا مناسب است رسانه ها در مسیر ایجاد فرهنگ عمومی و همچنین مطالبه‌گری در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: در گذشته بیشتر نشست‌ها به خوانش مقاله‌ها معطوف بود ولی اکنون به دنبال آن هستیم که برگزاری این همایش ها تقویت سه ضلع دانشگاه، بخش اجرایی و هماهنگی با صنعتگران و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی را فراهم آورد و در عین حال دانشجویان به سوی ایجاد کسب و کارهای جدید مبتنی بر فناوری روز و دانش‌بنیان سوق پیدا کنند.

داوری ادامه داد: بر همین اساس سومین جشنواره ملی فناوریهای نوین آب، هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران، نوزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران و نخستین همایش کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک به زودی  در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی گفت: این نشست ها برای حل و فصل مسائل این حوزه به صورت علمی برگزار می‌شود و این رویکرد از چند سال گذشته آغاز شده تا  در کنار این همایش‌ها، نشست‌های تخصصی با حضور فناوران، مسوولان و دست اندرکاران این حوزه برگزار شود.

ریس انجمن هیدرولیک ایران نیز با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره این کنفرانس در رویداد آب مشهد گفت: واژه هیدرولیک بدون تغییر در فارسی استفاده می‌شود که برگرفته از یک واژه یونانی است که به دانش جریان آب در سطح زمین اشاره دارد.

دکتر مهدی یاسی افزود: انجمن هیدرولیک ایران اجتماعی از دانشگاهیان و کارشناسان صنعت آب است  که در حدود ۳۰ سال پیش شکل گرفت تا به عنوان یک نهاد مستقل تخصصی و به عنوان مرجع علمی در کنار قانون‌گذاران حوزه آب حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین ارتقای دانش علمی در جهت آمادگی برای نظارت و مشارکت در طرح‌های ملی و چالش‌های کشور در این انجمن بسیار صورت گرفته است که می‌توان به ایجاد میان‌گذر دریاچه ارومیه که از مهمترین فعالیت‌های این انجمن است اشاره کرد.

رییس قطب علمی مدیریت کم‌آبیاری و آب‌های نامتعارف نیز گفت: با توجه به نوع بوم که در منطقه خشک و کویری قرار داریم و مسئله کمبود آب به عنوان بزرگترین موضوع و چالش باید به دنبال استفاده از منابع آب غیر متعارف باشیم که تا کنون از آن استفاده نشده است.

دکتر حسین بانژاد با اشاره به اولیت همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک افزود: سعی شده است در این همایش از همه ارگانهای دخیل در این موضوع استفاده شود زیرا محور اصلی همایش مشکل کم آبی از نظر کمی و کیفی است که باید مورد پژوهش قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس از ۲۸۰ مقاله دریافتی ۱۸۳ مورد آن مورد پذیرش و ارائه در این همایش قرار گرفته است.

ریس انجمن مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: بزرگترین مشکل کشور این است که نظام دارای علم با نظام تصمیم گیر کشور جدا از هم پیگیری می‌شود.

دکتر رضا مکنون افزود: با تعریف پروژه های مشترک بین موسسه های تحقیقی و صنعت پل ارتباطی بین دانشگاه، وزارت نیرو و صنعت تقویت می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: با شکل گیری این همایش ها، امکان تبادل نظر و آرا میان نظام دانایی و نظام تصمیم گیری به خوبی شکل می‌گیرد.

دبیر علمی هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: دانشگاه تولید علم را بر عهده دارد و به کارگیری علم در مسیر فناوری و پژوهش زمانبر است.

دکتر ابوالفضل مساعدی افزود: دستاوردهای علمی همایش ها همیشه فیزیکی نیست و به عبارتی گاهی حضور چند اندیشمند در کنار هم تغییر مسیر و پیدا کردن راه حل مناسب برای مسائل کشور را در پی دارد.

وی ادامه داد: امروزه کار علمی در حال انجام است ولی خروجی آن در مدت کوتاهی خود را نشان نمی دهد و می‌توان گفت، اتفاق هایی که اکنون در حوزه مسائل مرتبط با آب و این صنعت شکل گرفته است نتیجه دستاوردهای نشست های گذشته است.